בין שתי כיתות לשני שבילין | בית המדרש | פורום אוצר התורה בין שתי כיתות לשני שבילין | בית המדרש | פורום אוצר התורה

א' היהודים

משתמש חדש
gem
הודעות
16
תודות
20
נקודות
5
בסוגיא דתרי ותרי בכתובות כב. מסבירים כמה מהראשונים דזה שמוקמינן את הכיתות על החזק"ש שלהן, הוא ע"ד מה דבב' שבילין (בפסחים י.) מוקמינן כל א' על חזקת טהרה.

ותמוה, דלכאו' זה שבב' שבילין כאו"א טהור כי כל א' נידון בפ"ע, משא"כ בתו"ת הנידון הוא אחד - האם כיתה זו היא השקרנית, או הכיתה הב', וא"כ מדוע מקשרים הראשונים זל"ז?


אשמח אם תהא לאי מי תשובה טובה בנידון, או מראה מקום לספר המסביר זאת.
 
הספק בשני שבילין, יכול להיות בשני אופנים.
א. שברור איזה שביל טמא, אלא ששני אנשים הלכו כל אחד בשביל אחר, ואינם זוכרים מי הלך בשביל הטמא, ומי הלך בשביל הטהור.
ב. ב' האנשים יודעים באיזה שביל הלכו, אלא הספק הוא על השביל, איזה שביל טמא, ואיזה שביל טהור.

ובאופן הראשון, שורש הספק הוא מי משני האנשים הלך בשביל הטהור, ומי בשביל הטמא.
ולכן באופן כזה, הנידון הוא אחד, מי הוא הטמא, ומי הטהור, ושפיר דומה לשני כתי עדים.

אמנם באופן השני שורש הספק הוא, איפה מקום הטומאה, ואין בכלל ספק על האנשים,
ובכה"ג, באמת יש שני נידונים נפרדים, ולכאורה אינו דומה לשני כתי עדים.

והנה ברמב"ם פרק י"ז מהלכות אבות הטומאה, ביאר הספק של שני שבילין כאופן הראשון הנ"ל, וא"ש.
אמנם רש"י בכתובות, ביאר הנידון כאופן השני, ולדבריו שפיר יל"ע בזה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון