חידה בתלמוד וחז"ל - יהודי משיב בשאלה | אוצר החידות חידה בתלמוד וחז"ל - יהודי משיב בשאלה | אוצר החידות
הודעה חבר 12 נבחר כפתרון הטוב ביותר.

א''ל רבי אבא כמאן כב''ש? א''ל אלא כמאן? (סוכה ג.)
מקור יפה, אבל שם אינו שאלה אלא לומר שאינו כמישהו אחר, כוונתי לשאלה ממש כדוגמת 'למה לא?', שלא בא להביא תשובה ישירה על השאלה אלא כהתחמקות
 
נערך לאחרונה:
רמז: במסכת נדרים

הבהרה מסויימת לחידה: מדובר על דבר שהשאלה השנייה לא עונה על השאלה הראשונה, והיא גם לא שאלה שהוא היה שואל לולא השאלה הראשונה, אלא כיון ששאל אותו שאלה אחת ענה לו בשאלה זו וכך בעצם סכר את פי השואל הראשון
 
רבי יוסי ורבי יהודה חד אכיל דייסא באצבעתיה וחד אכיל בהוצא א"ל דאכיל בהוצא לדאכיל באצבעתיה עד מתי אתה מאכילני צואתך אמר ליה דאכיל באצבעתיה לדאכיל בהוצא עד מתי אתה מאכילני רוקך (נדרים מט:)
 
היכן מצינו בחז"ל קצת מקור למושג 'יהודי משיב לשאלה בשאלה'?
מי המציא את המושג הזה ?

מה שהביאו מחז''ל הוא משום שבמקום שהיה צורך להשיב בשאלה השיבו בשאלה
אך אין זה רמז כלל לענין הנ''ל.

ועוד
כפי הידוע לי [לא בדקתי]
המושג הנ''ל לא מפיהם של חכמים אמיתיים בא
אלא המושג בא מאנשים שלא יודעים לענות תשובות ישרות
המושג הנ''ל נאמר רק להמחיש את חכמתו של היהודי שיודע לענות גם כשאין לו תשובה ומעמיד את השואל בשאלה
ואין לזה קשר כלל לגמרות שהביאו כאן דוגמאות ששם אכן השאלה ששאלו היא אכן התשובה לשאלה
 
דבריך נכונים ברובם.
והם ודאי נכונים כלפי כל המקורות שציינו כאן.

אבל מה תאמר במקור שציינתי, וכי שם מה שהוא אמר 'עד מתי אתה מאכילני רוקך' הוא תשובה לשאלה הראשונה?
אין זאת כי אם כהתחמקות מפני השאלה הראשונה.
וזה גופא היה החידה - למצוא מקור באופן כזה ודלא כרוב התשובות שנענו כאן
וכמו שכתבתי:
הבהרה מסויימת לחידה: מדובר על דבר שהשאלה השנייה לא עונה על השאלה הראשונה, והיא גם לא שאלה שהוא היה שואל לולא השאלה הראשונה, אלא כיון ששאל אותו שאלה אחת ענה לו בשאלה זו וכך בעצם סכר את פי השואל הראשון
 
דבריך נכונים ברובם.
והם ודאי נכונים כלפי כל המקורות שציינו כאן.

אבל מה תאמר במקור שציינתי, וכי שם מה שהוא אמר 'עד מתי אתה מאכילני רוקך' הוא תשובה לשאלה הראשונה?
אין זאת כי אם כהתחמקות מפני השאלה הראשונה.
וזה גופא היה החידה - למצוא מקור באופן כזה ודלא כרוב התשובות שנענו כאן
וכמו שכתבתי:
יש בזה סוג תשובה קשט עצמך ואח''כ קשט אחרים
 
אין נראה דהכוונה שם היתה מטעם זה, אלא כאומר בעוד שאתה שואלני על זה, אשאלך על כך, ובכך אין לך פתחון לפני
מדוע לא נראה לכת"ר
אדרבה יותר נראה לי שדרך החכמים לומר דברי חכמה בדבריהם כגון קשט וכו'
ולא רק לומר לזולתו אין לך פתחון לפני
 
אולי יש מקור יותר טוב בביצה דף כ'.
שוב מעשה בתלמיד אחד מתלמידי ב"ה שהביא עולתו לעזרה לסמוך עליה, מצאו תלמיד אחד מתלמידי ב"ש, אמר לו מה זו סמיכה, אמר לו מה זו שתיקה, שתקו בנזיפה והלך לו.
והגמרא ממשיכה, אמר אביי הלכך האי צורבא מרבנן דאמר ליה חבריה מלתא, לא להדר ליה מלתא טפי ממאי דאמר ליה חבריה, דאיהו אמר ליה מה זו סמיכה, וקא מהדר ליה מה זו שתיקה:
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

הנה רבים וטובים טועים בזה לחשוב שמקיימים המצוה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון