פסח, חודש ניסן - מדוע לא אכל החפץ חיים מרור? | ענייני דיומא פסח, חודש ניסן - מדוע לא אכל החפץ חיים מרור? | ענייני דיומא

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,518
תודות
4,360
נקודות
375
'מאיר עיני ישראל' חלק א' עמוד 63:
בשלוש שנותיו האחרונות לא אכל [החפץ חיים] מרור, אלא רק כזה מאכל שהיה סתם מרגיז ומוציא את האוכלו משלוותו. והיה מתנחם בזה ש״וימררו את חייהם" הוא לא רק מלשון מר, אלא גם כפי שחז״ל אומרים שהחליפו עבודותיהם של גברים לנשים ושל נשים לגברים, וכד׳ דברים כאלה כדי להרגיזם, וממילא הוא יוצא במרור זכר לדבר, גם במאכלו שהוא אוכל. והסיבה לכך שלא אכל מרור, הוא משום שפעם בחודש אייר ירד לו דם מהאף ולא יכלו לעצור את זה, עד שקראו לרופא, והרופא הסביר לו שהוא חושש שזה כתוצאה מהמרור שאכל בפסח.


ועי' רמ"א סי' תעג סעיף ה, שאם אין לו אחד מהירקות שבמשנה - יקח לענה או שאר ירק מר,

והביא בביאור החכה מהגר"ז לצדד שאי"ז לצאת ידי חובה מדינא, אלא זכר בעלמא.

ובדרשו שם (הע' 59) הביאו מהגר"ז שאין צריך לאכול כזית.​
 
'מאיר עיני ישראל' חלק א' עמוד 63:
בשלוש שנותיו האחרונות לא אכל [החפץ חיים] מרור, אלא רק כזה מאכל שהיה סתם מרגיז ומוציא את האוכלו משלוותו. והיה מתנחם בזה ש״וימררו את חייהם" הוא לא רק מלשון מר, אלא גם כפי שחז״ל אומרים שהחליפו עבודותיהם של גברים לנשים ושל נשים לגברים, וכד׳ דברים כאלה כדי להרגיזם, וממילא הוא יוצא במרור זכר לדבר, גם במאכלו שהוא אוכל. והסיבה לכך שלא אכל מרור, הוא משום שפעם בחודש אייר ירד לו דם מהאף ולא יכלו לעצור את זה, עד שקראו לרופא, והרופא הסביר לו שהוא חושש שזה כתוצאה מהמרור שאכל בפסח.


ועי' רמ"א סי' תעג סעיף ה, שאם אין לו אחד מהירקות שבמשנה - יקח לענה או שאר ירק מר,

והביא בביאור החכה מהגר"ז לצדד שאי"ז לצאת ידי חובה מדינא, אלא זכר בעלמא.

ובדרשו שם (הע' 59) הביאו מהגר"ז שאין צריך לאכול כזית.​
מי שאוכל מרור חזק ולא יכול לסבול המרירות ע"פ כמה פוסקים לא יצא ידי חובה ושייך לברך רק בסובל המרירות.
 
ובדרשו שם (הע' 59) הביאו מהגר"ז שאין צריך לאכול כזית.
ואמנם כתב השעה"צ (סי' תעה סקי"ב) שפחות מכזית לא החשיבה התורה לזכר,
יתכן שזכר מושלם - אין, ולכן במצווה זה מעכב, אבל זכר בעלמא - יש.

מיהו יתכן שהגר"ז ס"ל שלתרוה"ד (המובא בשעה"צ) - אין הגדר שפחות מכזית אין זה זכר,
ובפרט שיש שפירשו בדעת הרא"ש שאת הדאורייתא [והדרבנן - בזה"ז] של מרור יוצאים בכל שהוא, וצריך כזית רק בשביל הברכה, עי' תרוה"ד ולקט יושר,
ואם כנים הדברים נמצא שלשעה"צ כדי לקיים את מנהג הרמ"א שמי שאין לו ה' ירקות יקח שאר ירק מר - כן יצטרך כזית.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

נח' גדולי עולם בקיבל עליו אחריות אי הוי סיבה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון