תורה לשמה | בית המדרש | פורום אוצר התורה תורה לשמה | בית המדרש | פורום אוצר התורה
כיצד מגדירים לימוד תורה "לשמה"? האם מדובר במטרה ספציפית כמו יראת שמים, או שמא עצם העיסוק בלימוד הוא מטרה?
לשון הרא"ש בפירושו עמ"ס נדרים דף ס"ב ע"א "ודבר בהן לשמן. כל דבורך ומשאך בדברי תורה יהיה לשם התורה כגון לידע ולהבין ולהוסיף לקח ופלפול ולא לקנטר ולהתגאות", כמדומני שהנה"ח שהוזכר לעיל בונה זאת גם על דברי הרא"ש הללו.
 
יש שני שיטות עיקריות בתורה לשמה:

א. על מנת לקיים מה שלומד.

תוס' פסחים נ, ב ד"ה וכאן, רא"ש פסחים פרק ד סימן ב.

ב. להשלים רצון יוצרו שציוהו על כך ולא להנאתו.
תוס' סוטה כב, ב.
 
ספר חתם סופר על מסכת נדרים דף פא/א
שלא ברכו בתורה תחלה. עיין מהרש"א ח"א. והן הנה דברי הרמב"ם בתשובה בסוף אגרת הרמב"ם ובספר פאר הדור. וע"פ דברי רבינו יונה שבר"ן כאן יש לפרש כפשוטו, כשנדקדק תחילה לשון תורה לשמה מהו לשון לשמה ולא אמר לשם שמים. אלא יש תורה לשם שמים ממש אך אין כוונתו אלא כדי לקיים המצות ולידע ההלכה איך יעשה המעשה, וכיון שכל עצמו של אותו העסק איננו אלא לקיים המצוה איננו עדיף מקיום המצוה גופיה דבעידנא דלא עסיק בה לא מגינא ולא מצלי. אך עיקר מצות עסק התורה הוא מצוה בפ"ע להגות בה יומם ולילה ולהעמיק ולעיין בכל תוצאותיה ומובאיה כי עמקו מחשבותיה, ואם בחקתי תלכו שתהיו עמלים בתורה, לא לבד לידע המצוה בשעה שצריך לה אלא דרוש וקבל שכר היינו הדרשה עצמה היא השכר ונחת רוח לפני הקב"ה, וזהו עוסק לשמה של תורה לא על כונה אחרת והיא המגינה ומצלי, ואז בשעת החורבן לא עסקו ע"ז האופן והמחשבה הלז גילה להם הקב"ה היודע מחשבות ולא חכמים ונביאים. אך במה יודע איפה זאת, אמר רב יהודה אמר רב שלא ברכו בתורה תחלה, ומסקינן בפ' התכלת כל מצוה שעשייתה גמר מצותה מברכים עליה ושאין עשייתה גמר מצותה אין מברכים עליה, והשתא אי כל כונת עסק התורה אינה אלא לעשות המצות א"כ אין למודה ועסקה גמר מצותה אין מברכים עליה, אבל המברך עליה מודה שכוונתו שמלבד קיום המצות עוד העסק בעצמו מצוה:
 
מקובל לומר שלשמה לשם ידיעה מה תורת ה' שאמורה להיות הדבר הרלונטי בחיים שלי מה היא אומרת זהו בפשוטו
 
בבהירות ובהרחבה


למקורות שלו ולשיעור כתוב צירפתי לינק למטה

 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

וַחֲמִשִׁתָיו יֹסֵף עָלָיו

אפשר הענין בזה, כי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון