גדולי ישראל שלא זכו לזרע של קיימא - מחברי ספרים. | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 2 גדולי ישראל שלא זכו לזרע של קיימא - מחברי ספרים. | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 2
הרה"ק ר' אברהם חיים מזלאטשוב בעל 'אורח לחיים'

כשחותנו בזוו"ר בעל ההפלא"ה רצה לנסוע לפרנקפורט, התנגד לו האורח לחיים, כי הייתה עיר רחוקה מהחסידות, ואמר לו חמיו (כי חשש שעכשיו יעזוב את אשתו- בתו, כי לא היו לו ילדים איתה), זה לא יעזור לך כלל, עם אחרת גם לא יהיה לך, וכן הוה ר"ל.
ופ"א בא איש אחד ששמו אברהם חיים אל מרן הדברי חיים מצאנז זי"ע ובקשתו לישועה בפקודת דבר ישועה ורחמים, שזה שנים הרבה מעת נשואיו וכו', שאלו הד"ח, על שם מי הנך נקרא, ואמר לו ע"ש הגה"ק האורח לחיים, ענה לו הד"ח בבכי, מה אעשה לך איני יכול לעזור לך, ההקפדה של ההפלא"ה היתה כל כך, עד שגם הבאים אחריו ששמם על שמו הם רח"ל חשוכי בנים.
 
יש "עניין" גדול ללמוד בספרים של גדולי ישראל שלא השאירו אחריהם זרע של קיימא.
והעניין, כי כל המלמד בן חבירו תורה כאילו ילדו, וכל המושג של קשר בין אב לבנו במובן של נחת (כי מהיכ"ת שיהיה קשר בין נפש האב לזו של בנו הרי חוץ ממה שהוליד אותו אין מקור לכך שהוא כחלק ממנו) שהבן עושה לאביו כשהוא כבר בעוה"ב זה רק בגלל שאחת המצוות שיהודי חייב בה ואינה כתובה בתורה בפירוש (כוונתי שהיא מדת חסידות, ובמס"י להדיא כתב את זה) היא לדאוג שבעולם יעבדו את הקב"ה בין בזמן שהוא חי ובין אחר מותו ואם השאיר ילדים הרי שדאג לזה ועשה מה שיכל ואם לא השאיר אינו יכול לפטור עצמו בטענת הייתי פטור מפריה ורביה משום שאין החובה אלא לדאוג והיה לו לעשות בכל דרך אחרת כדי להשיג ד"ז.
ולכן כשעוסקים בתורתם שכתבו עוזרים להם להגשים את החובה המוטלת עליהם.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

עיין מרדכי מגילה סימן תשפא בשם המהר"ם שהיה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון