ל"ג בעומר - י''ב אלף זוגי תלמידים | ענייני דיומא ל"ג בעומר - י''ב אלף זוגי תלמידים | ענייני דיומא

אוהב ספר

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,203
תודות
2,859
נקודות
485
אמרו שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא מגבת עד אנטיפרס וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה בזה והיה העולם שמם עד שבא רבי עקיבא אצל רבותינו שבדרום ושׁנאה (לימדה) להם רבי מאיר רבי יהודה רבי יוסי רבי שמעון ורבי אלעזר בן שמוע והם הם העמידו תורה אותה שעה.
[יבמות ס"ב ע''ב]​

וצ''ע למה כתוב 'שנים עשר אלף זוגים' ולא 'עשרים וארבעה אלף'?
ושמעתי לבאר [איני זוכר בשם מי] שרואים מכאן את גודל העניין של לימוד בחברותא, שלא מגדירים את כמות התלמידים לפי יחידים אלא לפי חברותות!
 
ושמעתי לבאר [איני זוכר בשם מי] שרואים מכאן את גודל העניין של לימוד בחברותא, שלא מגדירים את כמות התלמידים לפי יחידים אלא לפי חברותות!
ייש"כ,
וי"א שבאו לרמוז שחיו באהבה, ורק לפי דרגתם לא נהגו כבוד בדקות.
 
וי"א שבאו לרמוז שחיו באהבה, ורק לפי דרגתם לא נהגו כבוד בדקות.
קשה לפ"ז מדוע באבות דר"נ, וכן בנדרים נ', שם מסופר המעשה של ר"ע עם רחל אשתו וכו', גם כן מוזכר שחזר עם י"ב {כ"ד} זוגות, ומה שם ענין הזוגין בא ללמד?
וכן מוזכר באבות דר"נ על תלמידי הלל שהיו זוגין "פ' זוגים תלמידים היו לו להלל הזקן ל' מהן ראויין שתשרה עליהן"
וכן בחגיגה ט"ז "יצא מנחם לעבודת המלך, ויצאו עמו שמונים זוגות תלמידים לבושין סיריקון" ומה זה בא ללמדינו?
ושמעתי לבאר [איני זוכר בשם מי] שרואים מכאן את גודל העניין של לימוד בחברותא, שלא מגדירים את כמות התלמידים לפי יחידים אלא לפי חברותות!
מדוע א"כ בשאר המקומות בש"ס שהוזכר מספר תלמידים לא הוזכרו כזוגות?
[לדוג' מכתובות ק"ו. כי הוו מיפטרי רבנן מבי רב - הוו פיישי אלפא ומאתן רבנן, מבי רב הונא - הוו פיישי תמני מאה רבנן. ]

והנכון בעיני. דכל פעם שהוזכר תלמידים כזוגות, ענינו לשון חשיבות. הלשון מאה זוגות, יותר חשוב ממאתיים תלמידים, וכאשר מדובר בתלמידים חשובים ומובחרים נוקטים לשון זוגות, ודוק.
 
והנכון בעיני. דכל פעם שהוזכר תלמידים כזוגות, ענינו לשון חשיבות. הלשון מאה זוגות, יותר חשוב ממאתיים תלמידים, וכאשר מדובר בתלמידים חשובים ומובחרים נוקטים לשון זוגות, ודוק.
מדוע?
וגם לפי דבריך קשה קושייתך הנ''ל
מדוע א"כ בשאר המקומות בש"ס שהוזכר מספר תלמידים לא הוזכרו כזוגות?
[לדוג' מכתובות ק"ו. כי הוו מיפטרי רבנן מבי רב - הוו פיישי אלפא ומאתן רבנן, מבי רב הונא - הוו פיישי תמני מאה רבנן. ]
 
מספר בן יהוידע יבמות ס"ב:

י״ל אמאי נקיט י״ב אלף זוגים, ולא אמר כ״ד אלף תלמידים. ונ״ל בס״ד ללמדך דרבי עקיבה חכם גדול, והבין ברוח קדשו שיש להם מדת קנאה, ולכך התחכם לזווגם שנים שנים, שחיבר קטן עם גדול, כדי שבהכרח יכבד הקטן לגדול, ולא יהיה קנאה ביניהם, ועכ״ז לא הועיל, לכך נקיט י״ב אלף זוגים, שעשאם זוג זוג לתועלתם ותקנתם.

ועוד נ״ל בס״ד אי הוה נקיט כ״ד אלף תלמידים, היינו חושבים ששפע גדול כזה קבלו מן כ״ד צרופי שם אדנ״י שהם למטה, ולכך נקיט י״ב אלף זוגים, ללמדנו שנשפע מן י"ב צרופי שם הוי״ה שהם למעלה. או ללמדנו, שנשפע מן י״ב פרצופי האצילות:
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון