לימוד ה"עיון" החסידי (או, "דער חסידישער גמרא-לערנען) | אוצר החסידות| דף 2 לימוד ה"עיון" החסידי (או, "דער חסידישער גמרא-לערנען) | אוצר החסידות| דף 2
כמדומני שמסופר שפעם הראו לגר"ח לאחר השיעור שאת המהלך שלו כבר כתוב בחידושי הרי"ם
והמהלך הזה שלו הוא אחד מתוך 4 פירושים
אמר להם הגר"ח זה בדיוק ההבדל שאצלי 'זה הפשט' ואצלו זה אחד מתוך 4 פירושים.
במשנת ר' אהרן הביא שפעם אמר מהרי"ל דיסקין שההבדל בינו לבין אביו היא שהוא אומר 6 מהלכים לתרץ, ואביו היה אומר רק תי' אחד
נראה לי שחוץ מפעם א' או פעמיים השפ"א אינו מביא חידושים מזקנו החידוה"ר בספרו על הש"ס,
והדברים מדהימים למי שמכיר את השפ"א על התורה שבכל שטיקל החידוה"ר מוזכר.
ואומרים בשם הגרי"ז שהתבטא פעם "השפ"א עה"ת נכתב ע"י מישהו אחר"...
 
ולגופו של ענין, מה זה שלא מביאו משקף לך בדרך לימודו? ואף אם שונה, לא בקווים הכלליים של הסגנון הפולני.
מוזמן לפתוח את הספרים ולנסות להשוות...

זה שהוא לא מביא אותו זה לא הראיה, הראיה היא זיל גמור..
רק אחרי שאתה רואה את השוני, אתה מבין מדוע החסיד המובהק של זקנו, אינו מזכירו כמעט בספריו.
 
נראה לי שחוץ מפעם א' או פעמיים השפ"א אינו מביא חידושים מזקנו החידוה"ר בספרו על הש"ס,
והדברים מדהימים למי שמכיר את השפ"א על התורה שבכל שטיקל החידוה"ר מוזכר.
גם בצורות התורת בחסידות, לא נראה לי שיש דמיון.
[אני לא מדבר על הדרך, אלא צורות התורת.]
אפילו שהרבה תורת של השפת אמת בנוי על רעיון של החידה"ר.
 
מוזמן לפתוח את הספרים ולנסות להשוות...

זה שהוא לא מביא אותו זה לא הראיה, הראיה היא זיל גמור..
רק אחרי שאתה רואה את השוני, אתה מבין מדוע החסיד המובהק של זקנו, אינו מזכירו כמעט בספריו.
שוני כן, אבל לא שונה מהדרך הפולנית.
 
שוני כן, אבל לא שונה מהדרך הפולנית.
וב"ה קצת פתחתי, אמנם לא הרבה, היות ולצערנו, מי שהיה מצופה מהם לעסוק במלאכת השם, הלא הם חסידי גור, לא הועילו באר היטב את ספרי רבותיהם, בשונה מחצרות אחרות, שעסקו בספרי רבותיהם ופיתחו אותם, כדוגמת חב"ד.
 
גם בצורות התורת בחסידות, לא נראה לי שיש דמיון.
[אני לא מדבר על הדרך, אלא צורות התורת.]
אפילו שהרבה תורת של השפת אמת בנוי על רעיון של החידה"ר.
אתה חוזר על מה שאני אומר, בסוף בסוף זה שתי גישות, אבל עם אותה דרך, כולם לבית פולין.
 
זה הפעם הראשון שאני פוגש את 'דרך הלימוד החסידית'. מתי התחילו את הדרך הזה? מי התחיל את זה? במה זה קשור לחסידות?

נראה לי שזה עוד דרך להפריד בין הדבקים ולהרחיק בני ישראל זמ"ז. אין כזה דבר, יש כמה דרכים בלימוד, וכל מה שמיוסד עפ"י תלמידי חכמים אהוב, וכל אחד יבחור כבחירת לבו.

אכן, הגר"ח מבריסק חידש משהו, אבל לא קשור לליטאיות. הוא חידש שאפשר לחדש בתורה לפני ידיעת כל הסוגיא, וזה מציל את הנוער ומחזק אותם בדרכם בתורה. בכ"ז זה לא קשור להתנגדות לחסידות, ולא שמענו מעולם שהאבני נזר, למשל, יותר מקובל אצל פוסקים חסידיים מאצל פוסקים ליטאיים.
 
זה הפעם הראשון שאני פוגש את 'דרך הלימוד החסידית'. מתי התחילו את הדרך הזה? מי התחיל את זה? במה זה קשור לחסידות?

נראה לי שזה עוד דרך להפריד בין הדבקים ולהרחיק בני ישראל זמ"ז. אין כזה דבר, יש כמה דרכים בלימוד, וכל מה שמיוסד עפ"י תלמידי חכמים אהוב, וכל אחד יבחור כבחירת לבו.

אכן, הגר"ח מבריסק חידש משהו, אבל לא קשור לליטאיות. הוא חידש שאפשר לחדש בתורה לפני ידיעת כל הסוגיא, וזה מציל את הנוער ומחזק אותם בדרכם בתורה. בכ"ז זה לא קשור להתנגדות לחסידות, ולא שמענו מעולם שהאבני נזר, למשל, יותר מקובל אצל פוסקים חסידיים מאצל פוסקים ליטאיים.
בזמנינו תולים הרבה דברים ב"חסידות" שבאמת תלויים בשינוי ארצות, כי סו"ס כמעט כל מי ששומר על המסורת שבפולין, אונגארין, וכדו' הם חסידיים
 
הוא חידש שאפשר לחדש בתורה לפני ידיעת כל הסוגיא, וזה מציל את הנוער ומחזק אותם בדרכם בתורה.
א. אם קראת מימיך שטיק'ל ר' חיים הרי שודאי ראתי איך שהסוגיא פרושה לפניו.
ב. למה אתה חושב שהוא עשה את זה בשביל הנוער? הוא עשה את זה כי כך הוא הבין שצריך ללמוד.
 
זה הפעם הראשון שאני פוגש את 'דרך הלימוד החסידית'. מתי התחילו את הדרך הזה? מי התחיל את זה? במה זה קשור לחסידות?

נראה לי שזה עוד דרך להפריד בין הדבקים ולהרחיק בני ישראל זמ"ז. אין כזה דבר, יש כמה דרכים בלימוד, וכל מה שמיוסד עפ"י תלמידי חכמים אהוב, וכל אחד יבחור כבחירת לבו.
זה ממש לא מגיע ממקום של להפריד בין הדבקים, אלא ממקום של העמדת העובדות ורצון להכיר דרכי הלימוד השונים
אכן, הגר"ח מבריסק חידש משהו, אבל לא קשור לליטאיות. הוא חידש שאפשר לחדש בתורה לפני ידיעת כל הסוגיא
ממש לא, הגר''ח זיע''א ממש לא חידש כדבר הזה, אלא איפוך חידש שהכרת כל הסוגיא מבחינת הידע אינה מספקת, אלא נדרשת הבנה חודרת לשורשי הדינים וההלכות.
, וזה מציל את הנוער ומחזק אותם בדרכם בתורה.
להתייחס לדרך הלימוד של הגר''ח כמצילת הנוער זוהי גם טעות בהבנת הדרך, הן אמת שאכן זו הדרך הצילה את עולם התורה, אך לא לשם זה נוצרה.
הגר''ח יסד לנו דרכו משום שלדעתו זה אמיתה של תורה וכל מהות דרכו זה החתירה לאמיתה של תורה (ההתנתקות משיטת הפלפול האוקמיתות וכו')

בכ"ז זה לא קשור להתנגדות לחסידות, ולא שמענו מעולם שהאבני נזר, למשל, יותר מקובל אצל פוסקים חסידיים מאצל פוסקים ליטאיים.
אה''נ, הפולמוס סביב עניין החסידות נגע לתורת החסידות אך לא לדרך הלימוד שנשתרשה בה, וממילא אין מקום לדחות פוסק חסידי ע''פ ליטאי, ולהפך, על אף הבדלי הגישות (בד''כ) בדרכי הלימוד.
 
בזמנינו תולים הרבה דברים ב"חסידות" שבאמת תלויים בשינוי ארצות, כי סו"ס כמעט כל מי ששומר על המסורת שבפולין, אונגארין, וכדו' הם חסידיים
בלא ספק שדרכי הלימוד שנתקבלו אצל החסידים נובעים ממיקומם הגאוגרפי ופחות מתורת החסידות גופא, וכמו שבפולין נשתרש עניין הפלפול, ובהונגריה נתקבל עיון הפשט ודקדוקו, (ואת''ל נוגע גם לתכונות האישים ומזגם, בהשפעת המיקום)
 
בלא ספק שדרכי הלימוד שנתקבלו אצל החסידים נובעים ממיקומם הגאוגרפי ופחות מתורת החסידות גופא, וכמו שבפולין נשתרש עניין הפלפול, ובהונגריה נתקבל עיון הפשט ודקדוקו, (ואת''ל נוגע גם לתכונות האישים ומזגם, בהשפעת המיקום)
וגם בזה שגדולי התורה החסידים היו גדולים גם בתורת הנסתר
 
וגם בזה שגדולי התורה החסידים היו גדולים גם בתורת הנסתר
כלומר?
אגב ידוע לך שגדולי התורה בליטא לא היו גדולים בתורת הנסתר?
שמא הסץירו הם את ידיעתם כמו שהיה נהוג בכל הדורות כיון שלא אחזו מטעמיהם של האדמורי"ם לגלות את ידיעתם?
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

איזו ברכה מברכים:
א. ביום ד' בלבד
ב. בימים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון