אמור - מדוע כהנות אינן מוזהרות על טומאה? | ויקרא אמור - מדוע כהנות אינן מוזהרות על טומאה? | ויקרא

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,508
תודות
4,347
נקודות
375
הנה דרשינן בקידושין (ל"ה ב') "בני אהרן" ולא בנות אהרן, שכהנות מותר להן ליטמא למת.

וברבינו יהונתן (נימוקי יוסף, ריש הלכות טומאה) נראה מדבריו שהטעם כי יש להן פחות קדושת כהונה, כמו שאינן אוכלות קדשי קדשים,
ומשא"כ כהנים בעלי מומים - אוכלים קדשי קדשים, ולכן מוזהרים;
וכעי"ז מבואר ברמב"ן (יבמות פ"ד ב') שאין להן קדושת כהונה כזכרים, עיי"ש שביאר בדברי הגמ' שמשמע שהטעם סתם כי הן נשים [שאין זו כוונת הגמ'].

וברבינו בחיי כתב שכיון שחוה גרמה מיתה לעולם - כל הנשים צריכות לטפל במת ולא מונעים אותן מליטמא,
ולפי"ז הוא פטור בנשים.

ועי' בגור אריה כאן, ויל"ע בדבריו.
ובגור אריה ויגש כתב שבלאוין לא שייך אינו מצווה ומקיים, ונתן דוגמא לכהנת שנמנעת מליטמא למתים;
ונראה מזה שסבר שהוא פטור בנשים, כי אם זה מצד שאין להן קדושת כהונה - לכאו' כלל לא שייך אינו מצווה ועושה, כמו ישראל שלא יטמא.
 
לא משום שאינן בנות עבודה?

ומצאתי במלבי"ם (ריש פרשת אמור) שכתב "ובפרט שי"ל שלא הזהיר כ"ז רק לכהנים מפני קדושתן שעוסקים בעבודה".
 
לא משום שאינן בנות עבודה?

ומצאתי במלבי"ם (ריש פרשת אמור) שכתב "ובפרט שי"ל שלא הזהיר כ"ז רק לכהנים מפני קדושתן שעוסקים בעבודה".
הראוני שכן כתב בקרבן אהרן על הספרא "וא"כ אין המיעוט בהם מפני היותם אשה, אלא מפני שאינם ראויות לעבודה ולזה מיעטנו אותם".
עיי"ש.
וא"כ מדוע בעלי מומין אסור להם להטמאות?
 
הראוני שכן כתב בקרבן אהרן על הספרא "וא"כ אין המיעוט בהם מפני היותם אשה, אלא מפני שאינם ראויות לעבודה ולזה מיעטנו אותם".
עיי"ש.
אבל הרבינו יהונתן אומר מצד אכילת קדשי קדשים
[ולא נראה שזו כוונת הקרבן אהרן עבודה, שאכילת קדשים גם כן נקראת לפעמים עבודה].
 
אשמח לדעת אם יש מהראשונים שכותב במפורש שאין לא פלוג בדאורייתא.
לא זכור לי, אבל כמדומה שזה המושכל ראשון של כל יהודי
צריך לשאול להפך, אם יש ראשונים שאומרים שיש כזה דבר (ויש, לא אמרתי שלא, אולי כדאי לפתוח נושא חדש)
 
לא זכור לי, אבל כמדומה שזה המושכל ראשון של כל יהודי
צריך לשאול להפך, אם יש ראשונים שאומרים שיש כזה דבר (ויש, לא אמרתי שלא, אולי כדאי לפתוח נושא חדש)
 
וברבינו בחיי כתב שכיון שחוה גרמה מיתה לעולם - כל הנשים צריכות לטפל במת ולא מונעים אותן מליטמא,
ולפי"ז הוא פטור בנשים.
ושמעתי להעיר מדוע נזירה אסור לה להיטמא למת.

ובילקוט שמעוני (רמז תשי):
רבי עקיבא אומר יכול הנזירה תהא מיטמאה למתים והלא דין הוא, ומה אם במקום שעשה קטנים כגדולים בכהנים לא עשה בהן נשים כאנשים, מקום שלא עשה קטנים כגדולים בנזירים אינו דין שלא נעשה בהן נשים כאנשים, אמרת או אשה וגו' על נפש לא יבא.
וחזינן מהילקוט (לכה"פ בהו"א) שפירש לא כמו הפי' שברמב"ן יבמות שהוא מצד שאינן כהנות, אלא טעם אחר, אולי מעין הרבינו בחיי.

ועי' בילקוט קודם לכן שלכאורה גם אמר מעין זה בנוסח אחר.

ויתכן שלפי האמת נזירה כן אסורה כי זה זמני בד"כ, או שסו"ס נזירה חמורה יותר.
 
וחזינן מהילקוט (לכה"פ בהו"א) שפירש לא כמו הפי' שברמב"ן יבמות שהוא מצד שאינן כהנות, אלא טעם אחר, אולי מעין הרבינו בחיי.
מיהו יתכן שהרי כידוע ק"ו זה מידה בתורה, ולא צריך לחשב זאת בסברא,
ויל"ע בזה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

במגילה (י"ג א') אמרו שאסתר הייתה ירוקה,
וכתב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון