חידה חופשית - ראשית ואחרית - כתב חידה | אוצר החידות| דף 2 חידה חופשית - ראשית ואחרית - כתב חידה | אוצר החידות| דף 2

אוהב ספר

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 30 מאמרים!
פותח האשכול
הודעות
1,278
תודות
2,990
נקודות
485
מִי כְּהֶחָכָם וְיֵדַע מַדָּע,
לִפְתֹּר זֹאת יֵדַע בִּתְבוּנָה.
וּמִי הַנָּבוֹן וִיגַלֶּה פֵּשֶׁר,
קָדׇמֵיכוֹן רַבָּנָן אֶפְתַּח בְּעֶתֶר.

בְּרֵאשִׁיתוֹ זוּטָר יִפְצֶּה,
וְאֶמְצָעִיתוֹ לְטוֹב יִמָנֶה.
רֹאשׁוֹ בְּאֶמְצָעוֹ כְּמֶלֶךְ בִּגְּדוּד יְכַהֵן,

וְסוֹפוֹ יֹאמַר עַל הֵן לָאו וְעַל לָאו הֵן.

וְאַתֶּם חֲכָמִים פִּתְרוֹנוֹ גַּלוּ עַכְשָׁיו,
לְמַעַן יִתְבָּרֵר כִּי לֹא נִלְאֵיתִי לַשָּׁוְא.
וּפִתְרוֹנְכֶם יוּחַק עֲלֵי גִּלְיוֹנִי זֹאת הַבִּירָה,
אֲשֶׁר בִּשְׁמוֹ יִקָּרֵא פוֹרוּם אוֹצַר הַתּוֹרָה.

(החידה היא הקטע השני, ויש לפתור את כל השורות)​
 
דין בי"ד?

בתחילה הקטן מדבר
הכרעה ע"פ אחד היא רק לטובה
אב בי"ד יושב באמצע
ופסק בי"ד אפילו יאמרו על ימין שהוא שמאל וכו'
אכן!
רק שהשורה האחרונה עדיין צריכה ביאור - מהו על לאו הן ועל הן לאו ואיך זה קשור לסופו דוקא?
 
רעיון יפה אבל לא זהו הכיוון
מיהם בעלי המומים ומיהו אחרון הגנבים?
אמצעי הכוונה כפשוטו, ולא עם עוד אחד
כמו שאני רואה כעת
הרי זה ממש הכיוון
ומדוע כתבת לי שלא זה הכיוון

שהרי הפסוק שהבאתי מדבר על הבית דין בירושלים על פיהם יהיה כל ריב וכל נגע
והיינו דיני חושן משפט דיני הגנבים וכן נגע שהם דיני הבעלי מומין וכן הצרעת
 
כמו שאני רואה כעת
הרי זה ממש הכיוון
ומדוע כתבת לי שלא זה הכיוון

שהרי הפסוק שהבאתי מדבר על הבית דין בירושלים על פיהם יהיה כל ריב וכל נגע
והיינו דיני חושן משפט דיני הגנבים וכן נגע שהם דיני הבעלי מומין וכן הצרעת
לא נמצא בדבריך רמז לבי''ד
אלא רק לשבט לוי בכללותו
 
לא נמצא בדבריך רמז לבי''ד
אלא רק לשבט לוי בכללותו
ובאת אל הכהנים הלוים אשר על פיהם יהיה כל ריב וכל נגע
לוי הוא אמצעי ביחד עם יהודה בין ו' אחים בני לאה
והוא כשליש משל אחריו כי אחריו יש ג' יהודה יששכר זבולן
כל הפסוק הזה מדבר על הבית הדין
דברים פרק יז פסוק ט (פרשת שופטים)
ט) ובאת אל הכהנים הלוים ואל השפט אשר יהיה בימים ההם ודרשת והגידו לך את דבר המשפט:
רש"י דברים פרק יז פסוק ט (פרשת שופטים)
(ט) הכהנים הלוים - הכהנים שיצאו משבט לוי:
ואל השופט אשר יהיה בימים ההם - ואפילו אינו כשאר שופטים שהיו לפניוו אתה צריך לשמוע לו. אין לך אלא שופט שבימיך:
ספרי דברים פרשת שופטים
ובאת, לרבות בית דין שביבנה. אל הכהנים הלוים, מצוה בבית דין שיהיו בו כהנים ולוים יכול מצוה ואם אין בו יהא פסול תלמוד לומר ואל השופט, אף על פי שאין בו כהנים ולוים כשר.
וזה מוכח ממה שהזכרתי ריב
ואם זה לא נוגע לשופט מה זה נוגע לריב
בקיצר לי זה היה פשוט שמובן שאני מדבר על בית דין כי אחרת מה זה שייך לגנבים
 
כל הפסוק הזה מדבר על הבית הדין
אבל כל הדברים הזכרת על לוויים
וגם אם דברת על בי''ד, מ''מ לא הדגשת שמדובר על בי''ד של דיני נפשות, שזהו הרמז של אחרון הגנבים המנויים בתוספתא דב''ק שאחרון שבהם הוא גונב נפשות
 
אבל כל הדברים הזכרת על לוויים
וגם אם דברת על בי''ד, מ''מ לא הדגשת שמדובר על בי''ד של דיני נפשות, שזהו הרמז של אחרון הגנבים המנויים בתוספתא דב''ק שאחרון שבהם הוא גונב נפשות
הויכוח ביננו לא אם פתרתי את החידה
אלא אם הייתי בכוון...
וראיתי מומים וראיתי גנבים
אז עלה לי הפסוק של שופטים שכתוב בו ריב ונגע
לכן אמרתי שהייתי בכוון
לא יותר מזה
חד וחלק
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון