תכלית האדם בעולמו - לימוד הגמרא בעולם הישיבות | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 2 תכלית האדם בעולמו - לימוד הגמרא בעולם הישיבות | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 2
איך שתי צדדים במהו מיגו אליבא דתוס' בדעת ר' שמעון מרגיל את הראש לחשוב שיש להיזהר ולהישמר?, אם לא בכח סגולי ולזה התייחסתי.
אדם מתרגל להיות מחוייב לאמת מוחלטת בלי ''למרוח'' ומשעבד את נטיות השכל שלו רק למקומות הנכונים, באופן טבעי הוא מתרגל להיות מחוייב לאמת. לא? אני חושב שלזה כיון החזו"א בספר אמונה וביטחון עי"ש פ"ד
 
מרגיל לחשוב ולהתבונן בכל דבר, מה עומד מאחורי הדבר, ומהו המטרה, ומה הדרך להגיע שם, ומה התוכן שלו, ולא להיות שיטחי.
אדם מתרגל להיות מחוייב לאמת מוחלטת בלי ''למרוח'' ומשעבד את נטיות השכל שלו רק למקומות הנכונים, באופן טבעי הוא מתרגל להיות מחוייב לאמת. לא? אני חושב שלזה כיון החזו"א בספר אמונה וביטחון עי"ש פ"ד
אולי נדון גם בתורות אחרות כמו פיזיקה או נפתור חידות, גם הקשר בין לא להיות שטחי לקיום ההלכה לא נהיר לי, לכאו' מי שלומד מוסר יותר מחויב לאמת,
וזה תלוי אם המטרה להגיע לאמת זה דבר אחד, אבל אני חושב שהיום הכיוון יותר הוא להמציא ולהוסיף עוד סברות חקירות ולשיטתו ולא המטרה להבין ולהגיע לאמת מה אומר ראשון כזה או אחר, כל עוד הלימוד לא מגיע למעשה אפשר להמציא ולזרוק סברות בלי כיסוי,
אני מכיר לא אחד שדקדוק הלכה לא בראש מעיינותיו וכל חייו סביב לומדע'ס, בעיני ראיתי לא מזמן רא"כ שדיבר באמצע חזרת הש"ץ על שיעור שמסר, או בעל פראק שכותב במחשב באמצע התפילה,
אם לומדים בעומק והדברים קשורים איכשהו גם להלכה כל הלימוד קשור ומחייב, אבל אם אין שום קשר לענ"ד לא יהיו תוצאות בשטח,
מעשה שהיה כשהייתי בישיבה ולמדנו ב"ק, וביום אחד נסענו לשמחת אירוסין, לאחד הבחורים נקרע המכנס בבורג שיצא מאחד הכיסאות בהסעה, ולא ידעו מה דינו, התקשרנו למו"ץ ואמר מיד שזה בור ופטור על כלים, התפלאתי איך אפשר לכתוב ע"ז חבורות ובשעת מעשה לא יודעים לחבר את הדבר הכי פשוט שבור פטור על כלים, [ובפעם אחרת שאלתי בכולל אחרי שלמדנו על הגבהה כמה חודשים, איך למעשה עושים הגבהה?, תשעים אחוז הראו לי איך מגביהים חפץ, בקושי שני אברכים ידעו שבפשטות הגבהה היינו שהחפץ יהיה מוגבה מכוחי בלי להרימו],
כ"ז לענ"ד, תקנו אותי,
 
אולי נדון גם בתורות אחרות כמו פיזיקה או נפתור חידות, גם הקשר בין לא להיות שטחי לקיום ההלכה לא נהיר לי, לכאו' מי שלומד מוסר יותר מחויב לאמת,
וזה תלוי אם המטרה להגיע לאמת זה דבר אחד, אבל אני חושב שהיום הכיוון יותר הוא להמציא ולהוסיף עוד סברות חקירות ולשיטתו ולא המטרה להבין ולהגיע לאמת מה אומר ראשון כזה או אחר, כל עוד הלימוד לא מגיע למעשה אפשר להמציא ולזרוק סברות בלי כיסוי,
אני מכיר לא אחד שדקדוק הלכה לא בראש מעיינותיו וכל חייו סביב לומדע'ס, בעיני ראיתי לא מזמן רא"כ שדיבר באמצע חזרת הש"ץ על שיעור שמסר, או בעל פראק שכותב במחשב באמצע התפילה,
אם לומדים בעומק והדברים קשורים איכשהו גם להלכה כל הלימוד קשור ומחייב, אבל אם אין שום קשר לענ"ד לא יהיו תוצאות בשטח,
מעשה שהיה כשהייתי בישיבה ולמדנו ב"ק, וביום אחד נסענו לשמחת אירוסין, לאחד הבחורים נקרע המכנס בבורג שיצא מאחד הכיסאות בהסעה, ולא ידעו מה דינו, התקשרנו למו"ץ ואמר מיד שזה בור ופטור על כלים, התפלאתי איך אפשר לכתוב ע"ז חבורות ובשעת מעשה לא יודעים לחבר את הדבר הכי פשוט שבור פטור על כלים, [ובפעם אחרת שאלתי בכולל אחרי שלמדנו על הגבהה כמה חודשים, איך למעשה עושים הגבהה?, תשעים אחוז הראו לי איך מגביהים חפץ, בקושי שני אברכים ידעו שבפשטות הגבהה היינו שהחפץ יהיה מוגבה מכוחי בלי להרימו],
כ"ז לענ"ד, תקנו אותי,
אה"נ לימוד צריך להיות ע"מ לעשות אבל לא רק יו"ד או או"ח אלא גם נגעים ואהלות שהלימוד יוצא מנקודת מוצא שזה ד"ת מחייבים למעשה גם אם מירי בבן סורר ומרה שלא היה ולא נברא וגם אם לומד את סוגיית מיגו ב' צדדים בר' שמעון ולולי זה באמת אין את המעלה של ת"ת שמביא לידי זהירות
וזה הביאור בגדול תלמוד שמביא לידי מעשה
 
אולי נדון גם בתורות אחרות כמו פיזיקה או נפתור חידות, גם הקשר בין לא להיות שטחי לקיום ההלכה לא נהיר לי, לכאו' מי שלומד מוסר יותר מחויב לאמת,
וזה תלוי אם המטרה להגיע לאמת זה דבר אחד, אבל אני חושב שהיום הכיוון יותר הוא להמציא ולהוסיף עוד סברות חקירות ולשיטתו ולא המטרה להבין ולהגיע לאמת מה אומר ראשון כזה או אחר, כל עוד הלימוד לא מגיע למעשה אפשר להמציא ולזרוק סברות בלי כיסוי,
אני מכיר לא אחד שדקדוק הלכה לא בראש מעיינותיו וכל חייו סביב לומדע'ס, בעיני ראיתי לא מזמן רא"כ שדיבר באמצע חזרת הש"ץ על שיעור שמסר, או בעל פראק שכותב במחשב באמצע התפילה,
אם לומדים בעומק והדברים קשורים איכשהו גם להלכה כל הלימוד קשור ומחייב, אבל אם אין שום קשר לענ"ד לא יהיו תוצאות בשטח,
מעשה שהיה כשהייתי בישיבה ולמדנו ב"ק, וביום אחד נסענו לשמחת אירוסין, לאחד הבחורים נקרע המכנס בבורג שיצא מאחד הכיסאות בהסעה, ולא ידעו מה דינו, התקשרנו למו"ץ ואמר מיד שזה בור ופטור על כלים, התפלאתי איך אפשר לכתוב ע"ז חבורות ובשעת מעשה לא יודעים לחבר את הדבר הכי פשוט שבור פטור על כלים, [ובפעם אחרת שאלתי בכולל אחרי שלמדנו על הגבהה כמה חודשים, איך למעשה עושים הגבהה?, תשעים אחוז הראו לי איך מגביהים חפץ, בקושי שני אברכים ידעו שבפשטות הגבהה היינו שהחפץ יהיה מוגבה מכוחי בלי להרימו],
כ"ז לענ"ד, תקנו אותי,
אמת לאמיתה, וישר כחך על דברי הטעם שלך.
אך יש להוסיף הסבר, לימוד בלומד'ס שאינו מוגבל ומחוייב בשום גבול אין בו טעם, אבל כשאדם רותם וכופה את כל הפראות המחבתית שלו וכל הלומד'סס לעולם מחוייב של הלכה, בודאי שיתרגל לאמת. משא"כ במתמתיקה ושאר חידותאין בהם כפייה של איזה כח אל האמת אלא רק עיסוק באמת כשלעצמה. ודוק.
 
למה לא?
מרגיל לחשוב ולהתבונן בכל דבר, מה עומד מאחורי הדבר, ומהו המטרה, ומה הדרך להגיע שם, ומה התוכן שלו, ולא להיות שיטחי
זה אכן הרגל יחודי שישנו רק בלימוד התורה ''שלומדה הייטב ובעיון שכלו, עד שנתפסת בשכלו ומתאחדת עימו והיו לאחדים'' (הציטוט מספר התניא פרק ה').

הלימוד מרגיל לחשוב בדרך החשיבה של הקב''ה ובדרך שבה ברא את העולם ע''י התוה''ק.
בביאורים התניא שם התעכבו על כך שבעל התניא מביא דוגמא ''שיטעון ראובן כך וכך ושמעון כך וכך יהיה הפסק בינהם כך, הרי כשהאדם יודע ומשיג פסק זה בשכלו...''

הקשו מדוע הדוגמא שמביא היא דווקא מחו''מ ולא הלכה של איסו''ה מיו''ד וביארו שבדין זה האדם לומד דין ודברים שצד אחד הוא וודאי שקר, ובלימוד זה של עומק הסברא בזה היא ההליכה בדרכיו
 
אולי נדון גם בתורות אחרות כמו פיזיקה או נפתור חידות, גם הקשר בין לא להיות שטחי לקיום ההלכה לא נהיר לי, לכאו' מי שלומד מוסר יותר מחויב לאמת,
וזה תלוי אם המטרה להגיע לאמת זה דבר אחד, אבל אני חושב שהיום הכיוון יותר הוא להמציא ולהוסיף עוד סברות חקירות ולשיטתו ולא המטרה להבין ולהגיע לאמת מה אומר ראשון כזה או אחר, כל עוד הלימוד לא מגיע למעשה אפשר להמציא ולזרוק סברות בלי כיסוי,
אני מכיר לא אחד שדקדוק הלכה לא בראש מעיינותיו וכל חייו סביב לומדע'ס, בעיני ראיתי לא מזמן רא"כ שדיבר באמצע חזרת הש"ץ על שיעור שמסר, או בעל פראק שכותב במחשב באמצע התפילה,
אם לומדים בעומק והדברים קשורים איכשהו גם להלכה כל הלימוד קשור ומחייב, אבל אם אין שום קשר לענ"ד לא יהיו תוצאות בשטח,
מעשה שהיה כשהייתי בישיבה ולמדנו ב"ק, וביום אחד נסענו לשמחת אירוסין, לאחד הבחורים נקרע המכנס בבורג שיצא מאחד הכיסאות בהסעה, ולא ידעו מה דינו, התקשרנו למו"ץ ואמר מיד שזה בור ופטור על כלים, התפלאתי איך אפשר לכתוב ע"ז חבורות ובשעת מעשה לא יודעים לחבר את הדבר הכי פשוט שבור פטור על כלים, [ובפעם אחרת שאלתי בכולל אחרי שלמדנו על הגבהה כמה חודשים, איך למעשה עושים הגבהה?, תשעים אחוז הראו לי איך מגביהים חפץ, בקושי שני אברכים ידעו שבפשטות הגבהה היינו שהחפץ יהיה מוגבה מכוחי בלי להרימו],
כ"ז לענ"ד, תקנו אותי,
ראשית התיאורים שהצגת נכונים עד כאב לצערנו, אך הבלבול והטשטוש חונה בדבריך.
1. יש לימוד תורה ויש יראת שמים זב''ז א''א ולא מחזיק מעמד
2. ההבדל בין התורה לשאר חוכמות, בפיזיקה אתה תשאר שיטחי בשאר רובדי החיים ורק בחוקיות של הפיזיקה תרד לעומק הדברים, אך בלימוד תורה אתה מפתח חשיבה, גישה ודרך, לכל נושא וסוגיא (כמובן הלימוד העיוני ולא גירסא בקצב מתקדם)
3. אדרבה תכלית הלימוד אינו המעשיות הנגזרת ממנו, שור שנגח פרה זה מקרה של פעם ב100 שנה, התכלית היא הפיכת המוח והלב, מכלים חלולים עם חשיבה שיטחית ומבולבלת, לכלים מלאים בכל טוב, אם זה בהבנה חודרת עד הקצה ואם זה בירידה לעומק של דקויות, ואותם כלים שנתמלאו משנים את מהות האדם מנמשלו לבהמות נדמו, למלאך הנדמה לאדם.
4. ובתמצית התורה תורת חיים היא אינה ספר הוראות האיך להתנהג בכל סיטואציה התורה הינה ספר יצירה ספר שתכילתו הפיכת האדם להכי קרוב לצלם שאליו נדמה.
 
. ובתמצית התורה תורת חיים היא אינה ספר הוראות האיך להתנהג בכל סיטואציה התורה הינה ספר יצירה ספר שתכילתו הפיכת האדם להכי קרוב לצלם שאליו נדמה.
הטעם של "קדושים תהיו כי קדוש אני ד' אלקיכם" (ויקרא יט, ב). זאת אומרת, שעלינו להדבק בכל במדותיו של הקב"ה, וכשם שהוא קדוש וטהור וכל השלימות המוסרית יש בו, כן גם עלינו להיות כמותו. וכשם שמנמקת התורה את המדה המוסרית הכי נעלה והכי גבוהה, "לא תשנא את אחיך בלבבך" (שם, פסוק יז), ו"אהבת לרעך כמוך" (שם, פסוק יח), בנימוק של "אני ד'", כך מנמקת היא אף את המשפטים המובנים ביותר, כמו "לא תגנבו ולא תכחשו, ולא תשקרו איש בעמיתו" (שם, פסוק יא), "לא תעשק את רעך ולא תגזל" (שם, פסוק יג), גם כן רק בנימוק הזה, הנימוק של "אני ד'", שזאת אומרת "קדושים תהיו כי קדוש אני ד' אלקיכם" (שם, פסוק ב).
 
מה התכון פה הרמבם האם שכל אדם אחרי חיבורו לא יצטרך ללמוד גמרא כי כל התכלית היא לדעת למעשה ולהגיע להאמת מה שלא מתאפשר כפי שכותב שאין אדם שיכול לדעת כל.... או שאדם שדן דין יוכל לפסוק עפ"י הרמב"ם למרות שברור שלא ידע את כל התורה. שמעתי שר' חיים דיבר על כך אם מישהו יודע אשמח שיכתוב.
הקדמה ליד החזקה לרמב"ם
"כללו של דבר כדי שלא יהא אדם צריך לחיבור אחר בעולם בדין מדיני ישראל אלא יהא חיבור זה מקבץ לתורה שבעל פה כולה עם התקנות והמנהגות והגזירות שנעשו מימות משה רבינו ועד חבור הגמרא וכמו שפירשו לנו הגאונים בכל חיבוריהם שחיברו אחר הגמרא. לפיכך קראתי שם חיבור זה משנה תורה. לפי שאדם קורא בתורה שבכתב תחלה ואחר כך קורא בזה (השגת הראב"ד */ ויודע ממנו וכו'. א"א סבר לתקן ולא תיקן כי הוא עזב דרך כל המחברים אשר היו לפניו כי הם הביאו ראיה לדבריהם וכתבו הדברים בשם אומרם והיה לו בזה תועלת גדולה כי פעמים רבות יעלה על לב הדיין לאסור או להתיר וראייתו ממקום אחד ואילו ידע כי יש גדול ממנו הפליג שמועתו לדעת אחרת היה חוזר בו. ועתה לא אדע למה אחזור מקבלתי ומראייתי בשביל חבורו של זה המחבר. אם החולק עלי גדול ממני הרי טוב ואם אני גדול ממנו למה אבטל דעתי מפני דעתו. ועוד כי יש דברים שהגאונים חולקים זה על זה וזה המחבר בירר דברי האחד וכתבם בחיבורו ולמה אסמוך אני על ברירתו והיא לא נראית בעיני ולא אדע החולק עמו אם הוא ראוי לחלוק אם לא. אין זה אלא כל קבל די רוח יתירא ביה) ויודע ממנו תורה שבעל פה כולה ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם."
 
האם קיום מצוות ולימוד תורה אלו הן התכליות העיקריות, או אמצעים להשגת תכלית נעלה יותר?
ומדוע שמים דגש על לימוד הגמרא בעולם הישבות, אם לכאורה תכלית האדם היא לעבוד את הקב"ה....
 
כיוון שראיתי דברים מגומגמים ראיתי לנכון להעלות את הידוע לי בעניין, כמובן מרבותי, ראשי הישיבות ובעלי המוסר-

א. מי שאומר בשם הרב שך שהישיבה נועדה רק ללימוד גמ' - טועה ומטעה! כל ראשי הישיבות ובעלי המוסר מזמן מרנא הגר"ח מוולאזי'ן ועד לדורות האחרונים אמרו ושינו ושילשו כי הישיבה מטרתה לרומם את האדם ולקרבו לבורא. אנוכי הקטן שמעתי ממו"ר הגרמ"י ליפקוביץ זללה"ה כי "ישיבה היא לא אוניברסיטה שבה רק לומדים אלא היא בית חינוך".

ב. על פי השיטה הליטאית (היינו הישיבתית) (והדברים מבוארים בנפש החיים, בתורת הבית, ובספרי המוסר כמו מכתב מאליהו ועוד) התורה היא הערך העליון ביותר. אדם לעמל יולד - הוא עמל פה ועי' בתורת הבית שהביא ג' סיבות לכך, אחת הסיבות היא שזה הדבר שהכי מקרב את האדם אל הבורא ומביא לדביקות כמו שכתב בנפש החיים לאורך כל שער ד'.
אמנם אין מספיק לאדם תורה בלא עבודה. בנפש החיים הביא שהיראה היא האוצר לתבואה שהיא התורה. וכבר כתב החזו"א באמונה וביטחון כי התורה תהיה לפי התפילה ומי שתפילתו לא ראויה גם לימודו יהיה כזה. יש דגש על תפילה קבועה בזמן ובמקום מסודר. צא ולמד מכלל ראשי הישיהות שמתאוננים מרה על תפילת בחורי הישיבות בדורינו...

ג. המוסר הוא ערך גבוה ביותר גם אם לא הראשון. הדרך להגיע למוסר היא קודם כל דרך לימוד התורה, בה יש גם עניין סגולי וגם עניין פרקטי, לא כי זה מלמד "לחשוב על המטרה" וכדו' כמו שיש אי אלו שטעו בכך למעלה, אלא כי שכל האדם אינו תורני, ועל מנת להגיע למוסר האמיתי יש לדעת מה ד' רוצה ומצווה.
וכבר אמרו חז"ל שדרכה של תורה "כלי מלא מחזיק ריקן אינו מחזיק" וביאר הגר"י מסלנט כי ככל שאדם לומד יותר כך מבין יותר את שכל התורה ונהפכת דעתו להיות דעת תורה.
חלק נוסף שאינו קשור כ"כ לעצם הקרבה לבורא (מלבד 'מה הוא רחום אף אתה') -דעת החזו"א שהדרך לתיקון המידות היא רק ע"י ידיעת התורה, ובזה נחלקו בעלי המוסר וסברו שהדרך לזה היא עיון במידות הרעות ובתוצאותיהן.

בשולי הדברים - הרמב"ם ייעד את הי"ד החזקה להוות תחליף לפסיקת הלכה למעשה מהתורה שבעל פה עבור מי שקשה לו לעיין בסוגיות הש"ס. לא הייתה כוונתו מעולם שחכמי ישראל לא ילמדו את הוויות אביי ורבא! וגם על זה נחלקו חכמי דורו של הרמב"ם וזו הסיבה המרכזית לכך ששרפו את ספריו באשכנז.
 
נערך לאחרונה:
הא גופא מה שאני שואל למה לא לומדים כלל דברים אחרים? ורק לומדים איך ללמוד כל היום? ולא לומדים איך לעבוד את הקב"ה....
הדבר מתחלק לפי סוגי הישיבות, סוד ההצלחה של ישיבת חברון (שמסתמא עוד יבואו ימים שתביא יותר פירות מישיבת פוניבז') עומד על נקודה זו ודי למבין.
 
הדבר מתחלק לפי סוגי הישיבות, סוד ההצלחה של ישיבת חברון (שמסתמא עוד יבואו ימים שתביא יותר פירות מישיבת פוניבז') עומד על נקודה זו ודי למבין.
אני למדתי בפוניבז, רוב מוחלט של חברי לוועד ידעו לדבר על יסודות הנפש החיים בשכר ועונש, בתורה לשמה, בדביקות, ועוד.
ואני לא מדבר על הטרנד החדש של לימוד מחשבה כדוגמת ר' משה שפירא או ר' שמשון פינקוס שזו תופעה מתרחבת במהירות בפוניבז'.
אני ממש לא רוצה לדבר סרה בישיבת חברון אבל ראשי ורבני פוניבז' יודעים היטב למה לא לנהוג כמותם. ועי' בספר 'רבי מיכל יהודה' שלמד בחברון ואמר שהסיבה שפעם יצאו ממנה אנשים שהאירו את עולם התורה היא שאז הניראות החיצונית הייתה מוקפדת אבל היא הייתה מאינסטינקט ולא חשבו על זה אף לא דקה! וד"ל...
 
משיהו יכול להסביר להידוי פשוט מה רע באברכים ההוגים בתורה מהתנזרות מחיי העולם ובדקודק מצות מה הם חסר להם בספרי המחשבה שממילא אין ביניהם קו אחיד אני לא מדבר על מי שזה "חסר " לו אני מדבר על אברך הלומד תורה ומקיים מצוות ומרגיש שדי לו בזה
 
משיהו יכול להסביר להידוי פשוט מה רע באברכים ההוגים בתורה מהתנזרות מחיי העולם ובדקודק מצות מה הם חסר להם בספרי המחשבה שממילא אין ביניהם קו אחיד אני לא מדבר על מי שזה "חסר " לו אני מדבר על אברך הלומד תורה ומקיים מצוות ומרגיש שדי לו בזה
מוזר בעיני שכבודו לא מכיר את דברי הרמב"ן שמביא כל משגיח שמכבד את עצמו...

"אין לנו חלק בתורת משה עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכולם ניסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם כלל בין ברבים ובין ביחיד" - היינו ההשגה בתורה היא לפי ערך ההשגה ביסודות היהדות כמו אמונה, השגחה, שכר ועונש וכו'.

אין מצב של אברך שהוגה בתורה באמת ולא מכיר מושגי יסוד בעבודת ד'. ואין המדובר בספרי מחשבה אלא בספרי יסוד של ממש כמו נפש החיים וחובת הלבבות, ושלושת ספרי הרמח"ל - מסילת ישרים, דעת תבונות ודרך ד'.
 
אני למדתי בפוניבז, רוב מוחלט של חברי לוועד ידעו לדבר על יסודות הנפש החיים בשכר ועונש, בתורה לשמה, בדביקות, ועוד.
ואני לא מדבר על הטרנד החדש של לימוד מחשבה כדוגמת ר' משה שפירא או ר' שמשון פינקוס שזו תופעה מתרחבת במהירות בפוניבז'.
אני ממש לא רוצה לדבר סרה בישיבת חברון אבל ראשי ורבני פוניבז' יודעים היטב למה לא לנהוג כמותם. ועי' בספר 'רבי מיכל יהודה' שלמד בחברון ואמר שהסיבה שפעם יצאו ממנה אנשים שהאירו את עולם התורה היא שאז הניראות החיצונית הייתה מוקפדת אבל היא הייתה מאינסטינקט ולא חשבו על זה אף לא דקה! וד"ל...
אין לי מה לענות לך רק יש לי בקשה אחת ממך - פוק חזי!
 
ראיתי גם ראיתי.
דיינים, עו"ד וטוענים משפטיים מצד אחד, וראשי ישיבות, רמי"ם ו'משיבים' מהצד השני...
צא ולמד מרוב רובו של מנהיגי עולם הישיבות כיום, צא ולמד ממנהיגי היהדות החרדית לדורותיה.
ואכמ"ל.
 
משיהו יכול להסביר להידוי פשוט מה רע באברכים ההוגים בתורה מהתנזרות מחיי העולם ובדקודק מצות מה הם חסר להם בספרי המחשבה שממילא אין ביניהם קו אחיד אני לא מדבר על מי שזה "חסר " לו אני מדבר על אברך הלומד תורה ומקיים מצוות ומרגיש שדי לו בזה
ספרי מחשבה הם חלק מהתורה לא פחות משיעורי ר' שמואל וכדו'
להוסיף עוד ידע ועומק במצוות השי"ת
נרדפה לדעת את ד'
אתה הראית לדעת כי ד' הוא האלוקים אין עוד מלבדו
 
משיהו יכול להסביר להידוי פשוט מה רע באברכים ההוגים בתורה מהתנזרות מחיי העולם ובדקודק מצות מה הם חסר להם בספרי המחשבה שממילא אין ביניהם קו אחיד אני לא מדבר על מי שזה "חסר " לו אני מדבר על אברך הלומד תורה ומקיים מצוות ומרגיש שדי לו בזה
עי' אור יחזקאל תורה ודעת עמ' י"ט
"ובשעה שאין הקב"ה עמו בעבודתו לא יזכה לתורה ואל תשאלוני שיש הלומדים תורה אף שלא הכינו מקום לקב"ה כי אינני יודע איזו תורה יש להם כי תורה ללא הקב"ה אינה תורה"
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

ממרומי הגבעה הכריע לרבבה, ובפני שוכני...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון