"התחייבתי" באשכול שכן להרחיב על לימוד העיון החסידי.
אני מנסה לשלם אותו כאן:
שיטת הלימוד הליטאית:
שמה דגש (או מתחילה ב) על ניתוח מעמיק של הסוגיות התלמודיות, תוך ניסיון להבין את הסברות וההיגיון הפנימי של הגמרא.
בוודאי שהיא תחפש מקור, ובהחלט תתחבר מאוד בבירור שיטות הראשונים והאחרונים, אך בעיקר ככלי להבנת הסוגיה עצמה.
שיטת הלימוד החסידית:
מתמקדת בהקפת מקורות רבים, מהראשונים ומהאחרונים, במטרה להבין את דבריהם ואת ההקשרים ביניהם.
מאוחר יותר גם היא תתקדם לניתוח (מעמיק, או מְחַבֵּר) של סברות הגמרא, בכפיפות מלאה ובדבקות ל"מה שכתוב".
לכאורה זו גישת "ברירת המחדל" ללימוד הגמרא.
בקיצור אמרים:
החסידית, מדגישה את ההקפה, וכתוצאה מכך את ההבנה של הגמרא, על פי מפרשי הש"ס.
הליטאית, מדגישה את הניתוח המעמיק של הסוגיה התלמודית עצמה. הרבה לוגיקה עצמאית.
אני מנסה לשלם אותו כאן:
שיטת הלימוד הליטאית:
שמה דגש (או מתחילה ב) על ניתוח מעמיק של הסוגיות התלמודיות, תוך ניסיון להבין את הסברות וההיגיון הפנימי של הגמרא.
בוודאי שהיא תחפש מקור, ובהחלט תתחבר מאוד בבירור שיטות הראשונים והאחרונים, אך בעיקר ככלי להבנת הסוגיה עצמה.
שיטת הלימוד החסידית:
מתמקדת בהקפת מקורות רבים, מהראשונים ומהאחרונים, במטרה להבין את דבריהם ואת ההקשרים ביניהם.
מאוחר יותר גם היא תתקדם לניתוח (מעמיק, או מְחַבֵּר) של סברות הגמרא, בכפיפות מלאה ובדבקות ל"מה שכתוב".
לכאורה זו גישת "ברירת המחדל" ללימוד הגמרא.
בקיצור אמרים:
החסידית, מדגישה את ההקפה, וכתוצאה מכך את ההבנה של הגמרא, על פי מפרשי הש"ס.
הליטאית, מדגישה את הניתוח המעמיק של הסוגיה התלמודית עצמה. הרבה לוגיקה עצמאית.